NASTAVNI SADRŽAJ:
Elektronska struktura atoma. Periodičnost svojstava. Kemijska veza. Čvrsto stanje: struktura, svojstva i vezivanje. Kiseline i baze. Kemija vodika, svojstva, upotreba, dobivanje i spojevi. Vodikova veza. Klatrati. 1. i 2. skupina elemenata (alkalijski i zemnoalkalijski metali) - dobivanje, svojstva, upotreba, stabilnost hidrida, oksida, halogenida i soli oksokiselina, redukcijska svojstva. 13. skupina elemenata. Bor. Halogenidi, borani, borati, boridi. Aluminij. Rasprostranjenost u prirodi, dobivanje, upotreba. 14. skupina elemenata (elementi ugljikove skupine). Svojstva i strukture alotropskih modifikacija ugljika. Katenacija ugljika, višestruke veze. Oksidi ugljika. Kemija silicija. Silani, usporedba kemije ugljika i silicija. Silikati i njihove strukture. Halogenidi elemenata ugljikove skupine elemenata. 15. skupina elemenata (dušikova skupina). Nitridi. Oksidi dušika i oksokiseline. Fosfor, alotropske modifikacije, oksidi i oksokiseline, fosfidi. Fosfati, svojstva i strukture. Halogenidi elemenata dušikove skupine. 16. skupina elemenata (halkogeni elementi). Kisik, svojstva i dobivanje, alotropske modifikacije, građa molekula, pregled spojeva. Sumpor, alotropske modifikacije, polimorfija, katenacija. Oksidi i oksokiseline, halogenidi sumpora. Karaktristični primjeri spojeva selenija i telurija. 17. skupina elemenata (halogeni elementi). Halogenidi, interhalogeni spojevi, polihalogenidi, pseudohalogenidi, strukture interhalogenih spojeva. Oksokiseline i njihove soli. 18. skupina elemenata (plemeniti plinovi). Svojstva i uporaba. Fluoridi ksenona, sinteza i struktura (VSEPR-pristup). Drugi spojevi ksenona.
Studenti u okviru seminara vježbaju rješavanje problemskih zadataka i time pokazuju razinu usvojenosti teorijskih koncepata.
ISHODI UČENJA:
Nakon odslušanog kolegija studenti će biti sposoban:
- objasniti temeljne koncepte kemije, izraziti važnije kemijske zakone i teorije, demonstrirati poznavanje i razumijevanje strukture prirodoznanstvenog znanja
- objasniti metode dobivanja elemenata i spojeva s- i p- bloka
- kreirati motivirajuće okruženje za aktivno učenje, koje potiče razvoj sposobnosti učenika.
- kritički procjenjivati argumente, pretpostavke, koncepte, podatke i rezultate znanstvenih istraživanja.
- samostalno koristiti stručnu literaturu i ostale relevantne izvore informacija
|
- G. L. Miessler, P. J. Fischer, D. A. Tarr, Inorganic Chemistry, Pearson, New York, 2014.
- C. E. Housecroft and A. G. Sharpe, Inorganic Chemistry, Pearson Prentice Hall, Harlow, 2012.
- I. Filipović, S. Lipanović, Opća i anorganska kemije, Školska knjiga, Zagreb, 1995.
- D. Grdenić, Molekule i kristali, Školska knjiga, Zagreb, 2005.
|